חינוך- מפגשים עם תלמידים

מפגשים עם תלמידים בנושא שיקום נחלים

במסגרת העבודה שלנו עם רשות ניקוז קישון וכחלק מתוכנית 'אימוץ הנחל' בבתי הספר, נתבקשנו ע"י מנהלת יחידת סביבה, חינוך וקהילה הגב' טל רטנר, להכין יום התנסות עבור תלמידים שיעסוק בצמחיה הגדלה לאורך הנחלים ובאזורים לחים בכלל. המפגש נעשה אצלנו במשתלה וכולל למידה והתנסות מעשית של התלמידים.
במפגש הילדים עוברים בארבע תחנות :
1. צמחיית נחלים – מה מיוחד בבית גידול זה ומה חשיבותו, מה מאפיין צמח שגדל על גדת נחל, איזה מנגנונים של ריבוי ייחודיים לסוג זה של צמחיה, מה ייחודי במבנה העלים, איך שורדים בזרימות חזקות ועוד'.
2. התנסות מעשית בטכניקות השונות של הריבוי– עשיית ייחורים ולמידה אייך נוצרת השרשה, ריבוי צמחים משלוחות או מפיצול של צמחי אם, זריעה והעתקה של צמחים מכלים קטנים למכלי גידול הסופיים שלהם.
3. הכנת פיתות על סאג' – הכנת הבצק, אפייתו על הסאג' , מריחת לבנה עם קצת זעתר ולאחר מכן סעודה משותפת עם כוס תה עם נענע משובלת שהיא אחת מהצמחים הגדלים בנחלי ארצנו. התנסות כיפית שמשלבת עשייה בסיסית עבור כל אדם, יצירת מזון מהחומרים הבסיסיים ביותר – קמח ומים- שימוש בצמחים מהסביבה לעשיית התה, עם חדוות האכילה פשוטו כמשמעו.
4. סיור באתר טיהור הביוב של הקיבוץ – טיהור הביוב בקיבוץ או בשיטת "האגנים הירוקים" שהיא שיטה אקולוגית שמתארת את הביוב על-ידי פילטר ביולוגי ללא שימוש כלל באנרגיה. הילדים לומדים את העקרונות הבסיסיים של השיטה ואת הקשר הקרוב בין מה שקורה לביוב בתהליך לבין מה שקורה למים בנחל: מה זה טיהור מים, אייך הוא נוצר, מה תפקיד הצמחים בתהליך, מה חשיבות הזרימה וכיצד משפיע זיהום על נחל והאוכלוסיות החיות בו.

המפגשים הללו הם הזדמנות עבורנו להקנות לילדים ידע והתנסות שלא תמיד אפשרית במציאות בית ספרית רגילה. לדבר על חשיבותו של הנחל ועל התפקיד שלנו כאזרחים בשמירה עליו לטובת כולנו, בע"ח , צמחים ובני אדם.
אנחנו תקווה "שהזרעים" הללו שנזרעים במפגשים אלו ינבטו "במורד הזרם" ויתנו את פרים.

דילוג לתוכן